-
ورود شرکتهای باری هواپیمایی به ایران تسهیل میشود ...
ورود شرکتهای باری هواپیمایی به ایران تسهیل میشود ...
معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تسهیل حضور شرکتهای باری هواپیمایی در ایران خبر داد و گفت: برای رشد ( LPI) باید زمینه ورود بارها و کالاهای ارزشمند را از طریق سیستم حملونقل هوایی فراهم کنیم. بنابراین ما این امکان را به شرکتهای هواپیمایی باری خارجی میدهیم که در زمینهٔ بار در ایران فعالیت داشته باشند .
به زارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیرامینی گفت: ما در حال بازیابی جایگاه ایران در حملونقل بینالمللی هستیم و حاصل مجموعه این رفتارها رتبه لجستیک ایران را از 122 در سال 2012 به رتبه 96 در سال 2016 ارتقا داده است .
وی بابیان اینکه ارتقای شاخص عملکرد لجستیکی ایران اتفاقی نبوده است، توضیح داد : برای آن مطالعه انجامشده است و نهایتاً اکشن پلنی تهیه که بر اساس آن گفتهشده است که سازمانهای مربوط به مجموعه وزارت راه و شهرسازی از قبیل راهداری، بنادر و فرودگاهها و حتی گمرک چه تکالیفی را باید انجام دهند که رتبه لجستیک ایران افزایشی یاید .
معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه هدفگذاری ما بعد از 6 سال و در پایان برنامه ششم رسیدن به رتبه 75 است، گفت: طی یک برنامه درازمدت تصمیم داریم باهدف بازپسگیری جایگاه ایران در حملونقل بینالملل رتبه (LPI) ایران را افزایش دهیم و در همین راستا چند کار سختافزاری ازجمله توسعه آبهای لجستیک کشور، توسعه لجستیک پارکها و بنادر خشک، توسعه بنادر متصل به آبهای اقیانوسی با تأکید بر افزایش ظرفیت کانتینری این بنادر را داریم .
امینی همچنین از رشد 20 درصدی درجابجایی کانتینری در بنادر خبر داد و گفت:ظرفیت جابجایی بار از طریق کانتینر در بحث (LPI) بسیار مهم است . همچنین تأمین و تجهیز ایستگاههای ریلی جهت تخلیه و بارگیری کانتینرها . ضمن اینکه لازم است به شرکتهای هواپیمایی خارجی در داخل کشور اجازه فعالیت دهیم و آنها را به حضور در ایران تشویق کنیم .
وی از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تسهیل حضور شرکتهای باری هواپیمایی در ایران خبر داد و گفت:برای رشد LPI) ) باید زمینه ورود بارها و کالاهای ارزشمند را از طریق سیستم حملونقل هوایی فراهم کنیم. بنابراین ما این امکان را به شرکتهای هواپیمایی خارجی باری میدهیم که بیایند و در زمینهٔ بار در ایران فعالیت داشته باشند .
به گفتهی امینی ایران در حال حاضر از این ظرفیت استفاده نمیکند و اگر بتواند این ظرفیت را فعال کند میتوانیم برخی فرودگاههایمان را بهعنوان هاب در بخش بار و کشورهای منطقه قرار دهیم .
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:برای حمل بار هوایی ایران یکی از اقتصادیترین کشورها است و کشورهای شمال و جنوب دریای خزر و شرق و غرب میتوانند ایران را بهعنوان هاب بارگیری و باراندازی در حملونقل هوایی بشناسند .
امینی همچنین خبر داد که ایران توانسته است در تراسیکا 5 فرودگاه را وارد کریدور کند و این 5 فرودگاه درحال حاضر صاحب جایگاهی بینالمللی شدهاند و تعریف بین المللی دارند و اتحادیه اروپا هم پذیرفته است .
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص چگونگی انجام کار مطالعاتی برای افزایش شاخص لجستیک ایران، گفت:یکی از نقاط ضعف آشکار سیستم حملونقل ایران خصوصاً در بخش ترانزیت موضوع شاخص عملکرد لجستیک بود که به (LPI) معروف است و از سال 2007 بانک جهانی به امتیازدهی به کشورها در حوزه (LPI) شروع کرد .
وی بابیان اینکه ( LPI ) 6 مؤلفه برای ارزیابی دارد، نخستین شاخص را موضوع کارایی فرآیند سیستم ترخیص کالا اعلام کرد و گفت: مهم است که وقتی کالایی وارد بندر یا مرز میشود کار آیی فرآیند ترخیص کالا چقدر باشد و این شاخص بهعنوان اولین نکته در (LPI) است. زیربناها و کیفیت زیرساختهای تجاری حملونقل و سهولت ارسال محمولههای تجاری از طریق سیستمهای حملونقلی دو شاخص مهم دیگر و همچنین شایستگی و کیفیت خدمات لجستیک در مبدأ، مقصد و بین راه و همچنین امکان ردیابی و تحویل بهموقع کالا بهعنوان شاخص پنجم و ششم مطرح است .